Programöversikt
De ökade kraven på hållbarhet kommer från olika håll i vårt samhälle. Förväntningar från kunder, arbetstagare och investerare ökar och det finns även en finansiell risk med att ligga efter i hållbarhetsarbetet. Hur kommer man igång? Hur utvecklar man sitt hållbarhetsarbete för att möta de krav och utnyttja möjligheterna för att säkerställa en lönsam verksamhet?
Programmet Strategiskt hållbar utveckling hjälper dig och ditt företag att komma igång i processen. Programmet är en sex dagars helhet som ger dig ramverk för hur man genom att tillämpa hållbarhetsmålen, framgångsrikt kan uppnå en ökad lönsamhet och positiv påverkan för företaget och miljön. Du kommer att få konkreta och praktiska verktyg och metoder som stöder dig vid skapandet av en strategiskt hållbar utveckling och handlingsplan i företaget.
Centrala teman i programmet är grunderna i hållbarhet, nulägenanalys, handlingsplan och kommunikation. Under tre moduler berör vi de mest centrala aspekterna inom strategisk hållbar affärsutveckling. Du får definiera ditt företags strategiskt hållbara utveckling genom att analysera och identifera företagets egna position. Vi diskuterar även hur man kommunicerar hållbarhetsarbetet både internt och externt och vikten av trovärdig och ärlig kommunikation. Under programmets gång skapar du även en handlingsplan på hur strategin implementeras på kort- och långsikt.
Programinnehåll & struktur
Modul 1 Introduktion och bästa praxis (1,5 dag)
Introduktion
Varför är hållbarhet viktigt? Målsättningar för hållbar utveckling.
Nationella & globala riktlinjer och ramverk.
Agenda 2030.
Bästa praxis
Lokala företagsexempel.
Nuläge (förhandsuppgift).
Vad betyder hållbarhet?
Hur jobbar vi med hållbar utveckling i min organisation?
Påbörjar dialog internt för förankring.
Uppdrag och stöd av ledningen med koppling till företagsstrategin.
Inledning till strategiarbete.
Modul 2 Strategi och kommunikation (2 dagar)
Strategisk planering
Strategi och hållbarhet utgående från agenda 2030.
Strategisk analys och planering.
Definiera hållbarhetsmognad och identifiera relevanta hållbarhetsmål.
Konkretisera verksamhetens hållbarhetsfilter utifrån hela värdekedjan.
Kommunikation
Kommunicera hållbarhetsarbetet.
Målgrupper för kommunikation om hållbarhet.
Trovärdig och ärlig kommunikation.
Greenwashing.
Praktiska exempel för reflektion i grupper.
Modul 3 Strategi och handlingsplan (1,5 dag)
Strategi
Strategi och innovationer.
Hållbarhetsvärden.
Risk- och konsekvensanalys.
Intressentanalys (inside-out vs. outside-in).
Väsentlighetsanalys (prioritering av hållbarhetsmål, var gör vi mest nytta?).
KPI.
Pitching av handlingsplan
Företagets hållbarhetsstrategi är grunden för en handlingsplan för implementation och kommunikation på kort- och långsikt.
Kort presentation (pitch) av arbetet såhär långt (strategi och handlingsplan).
Självförtroende för att föra arbetet vidare.
Vem är programmet för
Programmet är för SME-företag och organisationer som vill kartlägga både risker och möjligheter i verksamheten och komma igång med att utveckla ett strategiskt hållbarhetsarbete, kombinerat av ekonomiska synvinklar och lönsamhet, miljöhänsyn och socialt engagemang.
Som deltagare i programmet kan du ha företagets miljö- eller hållbarhetsansvar på ditt bord eller vara i ledande position, VD/ägare med ansvar över miljö, hållbarhet och kvalitetsfrågor.
Programmet passar även för personer som jobbar med både intern och extern kommunikation.
Målsättning
Målet med programmet är att öka kunnande kring hållbarhetsfrågor både på individ- och organisationsnivå.
Deltagaren:
- Bättre förståelse för vilka krav som gäller vid ett ansvarsfullt företagande i en hållbar affärsmiljö
- Konkreta och praktiska verktyg och metoder som fungerar som hjälp och stöd vid skapandet av en framgångsrik strategiskt hållbar utveckling och handlingsplan i företaget
- Synvinklar på risker och möjligheter och dess ekonomiska inverkan
- Redskap att kommunicera hållbar utveckling såväl internt som externt
- Ett utökat nätverk för erfarenhetsutbyte kring hållbarhetsfrågor
Organisationen:
- Fördjupade kunskaper i Agenda 2030 hållbarhetsmål
- Ramverk för hur man genom att tillämpa hållbarhetsmålen, framgångsrikt kan uppnå en ökad lönsamhet med positiv påverkan för företaget, samhället och miljön.
- KPIs för hållbarhet
- En handlingsplan för det egna fortsatta hållbarhetsarbetet
- Hur hållbarhet stöder brand, marknadsföring och kommunikation
- Förstärkt arbetsgivarvarumärke
Inlärningsmetoder
Hanken & SSE prioriterar ett aktivt lärande där dialogen och lärandet mellan deltagarna är mycket viktig. Vi varierar undervisningen med praktiska övningar och självstudier.
Pris & plats
3790 € (+moms 24%) / per deltagare
6490€ (+moms 24%)/ 2 personer från samma företag
7590€ (+moms 24%) / 3 personer från samma företag
Programmet arrangeras på plats i Hanken Svenska handelshögskolans utrymmen i Vasa.
Vi hjälper gärna till med hotellrekommendationer ifall du önskar övernatta i Vasa under programdagarna.
Utbildare
Som utbildare fungerar erfarna föreläsare från universitetssektorn samt mångsidiga och praktiskt erfarna experter från näringslivet.
Tina Karme, Programdirektör
Tina Karme har varit med och vänt risker till möjligheter i fem steg. Hon har två MSc-examina, en från FN om hållbart företagande. I över fem år har hon arbetat som managementkonsult och projektledare i traditionell mening (kostnadseffektivitet, försäljning, IT, processutveckling, organisationsdesign, lean och logistik), vilket ger alla aktiviteter en hållbarhetstwist. Nu har hon helhjärtat övergått till hållbar affärsverksamhet. Hon doktorerar också i företagsekonomi om hur meningsskapande och meningsbrytande går till för hållbara affärslösningar och framtida ledarskap.