Programöversikt
Ett program som hjälper dig att bli en nyckelperson inom den moderna företagsadministrationen med fokus på marknadsföring och försäljning. Hanken & SSE Executive Education arrangerar i samarbete med Österbottens arbets- och näringsbyrå utbildningsprogrammet Digital Ocean.
Det finns ett stort behov i främst sme-företag och mindre organisationer för mångsidiga företagsadministrativa nyckelpersoner som har koll på allt från some-kommunikation till projektledning. Vi strävar till att med denna utbildning ge högskoleutbildade en praktisk kompetensboost som ger dem insikter i företagens och organisationers viktiga administrativa processer och moderna digitala verktyg. Digitalisering och användningen av digitala verktyg i företagets affärsprocesser och kommunikation går som en röd tråd genom programmet och kopplas till de olika modulernas teman samt praktikperioden.
Programinnehåll & struktur
Programmet pågår under 5 månader, varav cirka 6 veckor är närstudier, 8 veckor distansstudier och 6 veckor arbetspraktik.
Närstudierna består av föreläsningar, grupparbeten och diskussioner. Under distansstudierna gör du uppgifter individuellt eller i grupp som förutsätter muntliga alternativt skriftliga presentationer samt att utföra två MOOC kurser. Parallellt med utbildningen jobbar du även med ditt slutarbete med rubriken "Jag som nyckelperson inom den moderna och digitala företagsadministrationen". Slutarbetet presenteras såväl muntligt som skriftligt i slutet av utbildningen. Arbetspraktikplatsen bör studeranden själv ordna men vid behov hjälper Hanken & SSE till.
Innehåll:
Företagsstrategi och marknadspositionering
Strategisk marknadsföring
Varumärken/branding
Prissättning
Digital marknadsföring
Marknadsföring I Sociala medier
Kampanjbyggande och kärnbudskap
Företagets story
Digital attraktionskraft - inbound marketing
SEO, Google analytics & google adwords
Wordpress
Säljstyrning och kommunikativt ledarskap
Social Selling
Personlig försäljning
Förhandling och argumentationsteknik
Människor, kommunikation och förändringsledning
IT och datasäkerhet inom digitala affärslandskap
Excel, Power Point och Power BI
Digital riskhantering inom företag
Ekonomisk analys, -styrning och uppföljning
Företagsekonomiska grundbegrepp
Bokslutsanalys, budgetering och kalkylering
Traditionell och Agil projektledning
Teknik och metoder
Vad är agil projektledning
Riskhantering i olika projektsituationer
Jobbsökning 2.0 & företagsamhet
Anställningsprocessen och workplace branding
CV kliniken & video CV
Starta eget
Affärsmodellering I det digitala affärslandskapet
Arbetspraktik 6 veckor
Slutarbete
Vem programmet är för
Programmet riktar sig till dig som har högskoleutbildning, är
arbetslös eller hotad av arbetslöshet. Utbildningsspråken är svenska och
finska men enskilda föreläsningar kan gå på engelska. Du får alltid använda ditt eget modersmål (finska eller svenska) under utbildningen om
du så önskar. Till utbildningen antas 16 deltagare.
Målsättning
Utbildningen strävar efter att ge deltagarna verktyg och färdigheter
som behövs för att efter avslutad utbildning kunna fungera som en
administrativ nyckelperson i sme-företag och organisationer med fokus på marknadsföring och försäljning. Deltagarna
ska också känna till de viktigaste företagsadministrativa
affärsprocesserna med tyngdpunkt på företagets digitala marknadsföring.
Information & ansökan
Utbildningsrådgivningen, telefon: 0295 020 712 (mån-fre kl. 9 – 16.15) eller utbildningsradgivning@te-byran.fi alt. Hanken & SSE, Åsa Hämäläinen (mån-fre kl.10-15).
Man kan söka till utbildningen via den ansökningsblankett som hittas på arbets- och näringsbyråns hemsida www.te-tjanster.fi (bankkoder behövs för identifiering av den sökande). Fyll i ansökan omsorgsfullt.